Epochen > Fantasy
WHFB: Die Unterschiede oder welche Edition ist die beste?
Mehrunes:
--- Zitat von: \'Christof\',index.php?page=Thread&postID=29742#post29742 ---
--- Zitat von: \'Mehrunes\',index.php?page=Thread&postID=29736#post29736 ---Ich könnte schwören die obigen Argumente gegen die neuen Editionen hier im Thread schonmal gelesen zu haben, aber kann mich da natürlich (dann aber schwer) irren.
--- Ende Zitat ---
Du irrst Dich. Du unterscheidest wahrscheinlich zu wenig zwischen den verschiedenen Personen, die die 7. Edition mit einer anderen Edition vergleichen und dann halt auch noch mit welcher. Vermutlich ist Dir mein Argument, das die 6. Edition weniger Helden orientiert war als die 7. hier noch zu störend im Ohr. Das hat aber nichts mit einem Vergleicih zu den alten Editionen zu tun.
--- Zitat von: \'Mehrunes\',index.php?page=Thread&postID=29736#post29736 ---Das mit dem Flair ist ja ein anderer Punkt, den kann ich vermutlich nicht beurteilen, weil ich die alten Armeelisten nicht kenne.
Wobei ich finde, dass meine Grünhäute noch divers genug sind, ich weiß nie was ich aufstellen soll bei den ganzen tollen Optionen. Sogar die Waldgoblins sind zurück! Das 6te Armeebuch war zudem wirklich ziemlich orkig-lustig.
--- Ende Zitat ---
Es geht dabei nicht nur um Truppenoptionen, sondern auch die Frage ob Sonderregeln nund magische Gegenstände, Zauber etc. in ihrer Wirkung standardisiert sind. Früher gab es da diverse Überraschungen (das war aus dem Gedanken der Ausgewogenheit bestimmt damals nicht positiv -aber im Rückblick witzig, auch wenn man es mit achtzehn anders gesehen hat).
Und nein, die Waldgoblins sind nicht zurück. Nur die Spinnenreiter ;)
Gruss Christof
--- Ende Zitat ---
Stimmt, ich habe mich geirrt. Es war nicht dieser Thread hier, sondern die Diskussion, die wir glaub ich im \"Spielen im Westen\" schonmal hatten. Irgendwo wurde auf jedenfall sinngemäß gesagt (wer ist ja egal, ich hab keinen angesprochen), dass die neuen Armeebücher nicht gefallen, wegen den Aufstellungsoptionen (Powergaming). Ob es da jetzt genau um Helden ging oder nicht weiß ich nicht mehr. Ich hatte damals den Vorschlag der \"Eigenrestriktion\" gemacht, aber der wurde nicht gut aufgenommen. Nun höre ich, dass auch die alten Editionen durchaus schnell aus dem Ruder laufen konnte bzw. man sogar einen Spielleiter brauchte. Das hat mich an die alte Diskussion erinnert.
Wie gesagt, über die Armeelisten der alten Editionen will ich mich gar nicht auslassen. Ich kenne nur die Grünhaut-ABs der 5.-7. Edition und sehe da insgesamt nicht viel Veränderung. Etwas weniger witzig vielleicht, dafür ein paar alte Sachen zurück (einzelne Squighoppas und eben Waldgoblins, ob auf Spinnen oder nicht). Aber so Sachen wie die eigenen Fehlfunktionstabellen bspw. des Kamikazekatapults sind doch so Sachen , die du meinst, oder?
Axebreaker:
I\'d like say one thing on the editions and powergaming.In all the editions it is possible to power game,but the main issue is that each new editions army books allowed less and less room to avoid it.Although 6th edition basic rules tried to slow this down,but when the books started coming out again they slid right back into it.With the current edition,I do not shrink from saying it is unavoidable and all armies are completely out of control and that any sense of fair play is mute.It\'s now a game where one kid can play his all powerful army vs the other kids all powerful army. :verrueckt:
If your tired of all powerful armies and need a twist with some freedom,then go back to 3rd edition.I know I sound like a broken record,but I really believe my advice is prudent. :)
The only system with WHFB that is decent after 3rd edition is 6th edition Ravening Hordes before the books. ;)
Mehrunes:
@axebreaker
--- Zitat --- but the main issue is that each new editions army books allowed less and less room to avoid it.
--- Ende Zitat ---
Agreed. But it\'s my point of view that you CAN -with good will- avoid powergaming. That is what \"Eigenrestriktion\" means.
And I insist that it is still possible with 7th edition. We play a lot of 7th edition, partly with new, partly with 6th edition army books.
We are a group that hates powergaming and we have much fun playing WHFB this way. And some of us knew the old editions, too.
I think it is too easy to say \"You can\'t avoid powergaming\". You can, if you want to.
And the new argument that brought me back in the discussion is that I was surprised that \"uncontrolled\" armies were common in earlier editions as well.
So I assumed it was a kind of \"good ol\' days\" thing, that the old editions were so good and the new ones are such bad.
And to be honest: It\'s fantasy, so I WANT heroes to kill 3 ordinary troopers per round and I WANT spells to incinerate 5-6 troopers per round as long as it doesn\'t leave the opponent without chance.
That is why we play fantasy, isn\'t it? Otherwise we could play WAB as well. No superheroes and no spells there. ;)
But in fact, this was a point of discussion I remembered from another thread about WHFB editions, not this one. And because of this, I will let it be with that last post. ;)
Angrist:
Could be an interesting idea, to create a \"realistic\" fantasy game, by taking the WAB rules and adding magic againg, or at least a bit that seams appropiate. (again because WAB was created by stripping WHF of the magic stuff)
Axebreaker:
--- Zitat ---Agreed. But it\'s my point of view that you CAN -with good will- avoid powergaming. That is what \"Eigenrestriktion\" means.
And I insist that it is still possible with 7th edition. We play a lot of 7th edition, partly with new, partly with 6th edition army books.
We are a group that hates powergaming and we have much fun playing WHFB this way. And some of us knew the old editions, too.
I think it is too easy to say \"You can\'t avoid powergaming\". You can, if you want to.
--- Ende Zitat ---
Ahh,I see now,so the high elves drop first strike rule and the dark elves hatred and....... ;)
--- Zitat ---And the new argument that brought me back in the discussion is that I was surprised that \"uncontrolled\" armies were common in earlier editions as well.
So I assumed it was a kind of \"good ol\' days\" thing, that the old editions were so good and the new ones are such bad.
--- Ende Zitat ---
That\'s to simplistic in my view.For example with 3rd edition you could scale up your game to power gaming status,but a standard army was in my opinion was not a power gaming army.I cannot stress enough that players themselves had much more control.I can only speak for myself,but I\'ve been playing WHFB since 1991 as my primary game until just recently where I can only stomach it on occasion.I\'ve seen it evolve and played it through and I think my assessment is accurate,although opinion based of course. :)
--- Zitat ---And to be honest: It\'s fantasy, so I WANT heroes to kill 3 ordinary troopers per round and I WANT spells to incinerate 5-6 troopers per round as long as it doesn\'t leave the opponent without chance.
That is why we play fantasy, isn\'t it? Otherwise we could play WAB as well. No superheroes and no spells there.
--- Ende Zitat ---
Yes and no.I like a game where I can focus on heroes,magic and special rules or scale it back if i want,like errr 3rd edition. :)
--- Zitat ---But in fact, this was a point of discussion I remembered from another thread about WHFB editions, not this one. And because of this, I will let it be with that last post
--- Ende Zitat ---
Missed that one,as I generally don\'t post in this section. :)
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