Hallo Sigur,
ich kann mich nur anschliessen !
Zu der Frage der Formationen: Einige Truppentypen zu Fuß ( foot serjeants und foot yeomen ) können durchaus einen \"Schiltron\" formen. Diese Formation ist eine eng geschlossene Linie aus zwei Rängen und bringt in der Defensive deutliche Vorteile sowohl gegen Reiter als auch Fußsoldaten. Ich würde die Formation als analog zum Dark Age \"Schildwall\" betrachten.
Zu den fehlenden Flanken und RĂĽcken:
Der Autor hat dazu Folgendes bei Boardgamegeek geposted:
\"This rule was dropped part way through development, so this is very much a work in progress, should you wish to add an extra tactical level to the game. It is not something that I’ve followed up on, so the rules added here are more of a curiousity or a jumping off point should you wish to consider flank and rear attacks.
With the rules as written, the direction a unit is facing does not make any difference to the direction in which it can see, move, shoot, or even charge its enemies. Some players might enjoy the added tactical challenge of introducing complications of flank and rear facing in small unit miniatures games. If both you and your opponent agree, use the following rules:
• Models may move in any direction without penalty, but at the end of the unit’s movement, ensure that all models are facing in one direction.
• To change the direction a unit is facing requires a Move activation, even if the models just turn on the spot.
• Units may only Shoot at targets across the 180° arc to their front, measured from the unit’s forward-most model. At least one model from the target unit must be fully within this arc.
• Units may only Attack units within that same arc; the same applies for Wild Charges (they may not be made against units outside of the arc).
• Units shot at or Attacked by a unit beginning its move or shooting from behind its front arc count their Armour as 1 lower than normal (so Armour 2 becomes Armour 1). This is pretty deadly so don’t get flanked!
• Schiltrons cannot be flanked.
Wir haben bei unserem Testspiel noch folgende Beobachtung gemacht: Extrem wichtig ist für alle Truppen ( außer Schiltrons ) ein freier Raum im Rücken für Rückzuge nach verpatzten Moraltesten oder Nahkämpfen. Solange die feindlichen Einheiten in einer geraden Linie aufeinander prallen, ist alles einfach. Sobald aber Einheiten von den Flanken in Richtung Zentrum oder in den Rücken Ihrer Nachbarn gedrängt werden, erhält man erhebliche Mehrverluste. So gesehen lohnt sich ein Flankenangriff schon.
GruĂź